Щороку 3 грудня світ відзначає Міжнародний день прав людей з інвалідністю (International Day of Persons with Disabilities, IDPD). Ця дата — не просто нагода згадати про потреби, а й можливість підкреслити важливість створення інклюзивного середовища, де кожен має рівні права та можливості. У контексті первинної медичної допомоги (ПМД) та діяльності поліклінік, цей день набуває особливого значення, оскільки доступ до якісних медичних послуг є фундаментальним правом людини.
Діяльність Центрів первинної медико-санітарної допомоги має ґрунтуватися на принципах Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, яку ратифікувала Україна. Стаття 25 цієї Конвенції прямо зобов’язує держави-учасниці забезпечити доступ до якісних медичних послуг, зокрема й первинної медичної допомоги, нарівні з іншими громадянами, без дискримінації:
Держави-учасниці визнають, що особи з інвалідністю мають право на найбільш досяжний рівень здоров’я без дискримінації за ознакою інвалідності. Держави-учасниці вживають усіх належних заходів для забезпечення доступу осіб з інвалідністю до послуг у сфері охорони здоров’я, які враховують ґендерну специфіку, у тому числі до реабілітації за станом здоров’я. Зокрема, держави-учасниці:
a) забезпечують особам з інвалідністю той самий набір, якість і рівень безплатних або недорогих послуг і програм з охорони здоров’я, що й іншим особам, зокрема у сфері сексуального та репродуктивного здоров’я та за державними програмами охорони здоров’я, що пропонуються населенню;
b) надають послуги у сфері охорони здоров’я, які необхідні особам з інвалідністю безпосередньо з причини їхньої інвалідності, зокрема послуги з ранньої діагностики, а в підхожих випадках – корекції та послуги, покликані звести до мінімуму та запобігти подальшому виникненню інвалідності, зокрема серед дітей і людей похилого віку;
c) організують такі послуги у сфері охорони здоров’я якомога ближче до місць безпосереднього проживання цих людей, зокрема в сільських районах;
d) вимагають, щоб спеціалісти з охорони здоров’я надавали особам з інвалідністю послуги такої самої якості, що й іншим особам, зокрема на підставі вільної та поінформованої згоди через, серед іншого, підвищення обізнаності стосовно прав людини, гідності, самостійності й потреб осіб з інвалідністю за рахунок навчання та прийняття етичних стандартів для державної та приватної охорони здоров’я;
e) забороняють дискримінацію стосовно осіб з інвалідністю під час надання медичного страхування та страхування життя, якщо останнє дозволене національним правом, і передбачають, що воно надається на справедливих і розумних засадах;
f) не допускають дискримінаційної відмови в охороні здоров’я чи послугах у цій галузі чи отриманні продовольчих продуктів або рідин з причини інвалідності.
Міжнародний день прав людей з інвалідністю — це нагадування про те, що доступність не є винятком, а стандартом якості медичних послуг. Для поліклініки це означає:
-
Постійний Аудит Доступності: Регулярна перевірка фізичної та інформаційної доступності приміщень.
-
Акцент на Профілактиці: Забезпечення регулярних оглядів та скринінгів для раннього виявлення та запобігання ускладнень.
-
Повага та Партнерство: Розгляд людини з інвалідністю як активного партнера у процесі лікування та ухваленні рішень щодо її здоров’я.